Урок образотворчого мистецтва 6 клас
Тема: Возродися, писанко,
Воістину
возродися.
Виготовлення
писанки-крапанки.
Мета:
1. Ознайомити дітей з традицією писанкарства, запалити в душі учнів вогник цікавості, який допоможе духовно збагатитися;
викликати інтерес до культури
українського народу; навчитися виготовляти писанку-крапанку за допомогою
воску;
2. Розвивати художні та творчі здібності
учнів.
3. Виховувати любов і пошану до традицій свого
народу.
Тип уроку:
урок-мандрівка
Обладнання: зоровий ряд: зразки виготовлених писанок учнями - писанкове дерево,
таблиці-схеми символів-оберегів писанок; малюнок із зображенням зупинок (у
вигляді дерева життя);
музичний ряд –
твори Вівальді «Весна», Чайковського «Вальс квітів»;
відеоряд –
презентація «Музей писанки в Коломиї».
Епіграфуроку: Писанка – храм душі, в який народ
вписує у віщих знаках
своє життя, свій дух, свою
красу.
Олесь Шевченко
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Активізація
уваги учнів. Оголошення теми та завдання уроку.
Доброго дня, дорогі діти. Мені б
дуже хотілося, щоб ми сьогодні на уроці відійшли від буденності і поринули у
світ духовності. Щоб всі ви збагнули, як важливо повернутися до витоків
культури нашого народу. Адже не хлібом єдиним живе людина, нам всім треба дбати
про чистоту душі і помислів, тому сьогодні відкриємо для себе таїнство писанки.
І епіграфом нашого уроку є рядки Олеся Шевченка.
І темою уроку «Возродися, писанко, Воїстину
розродися. Виготовлення писанки-крапанки».
А мету допоможете поставити перед
собою мені ви (діти формулюють мету).
З початком великого посту мати
садила своїх дітей за великим столом, одягнутих у вишиванки – святковий
український одяг, розповідала про писанки і вчила дітей їх виготовляти.
Давайте уявимо, що ви – мої
дітки, а я ваша мама. І ми сьогодні разом помандруємо до країни Писанка.
Я пропоную вам взятися за руки,
щоб заспокоїтися, урівноважитися, зосередитися, передати добрий настрій один
одному, без гніву і зла розпочати свою роботу, адже говорити про писанку і
виготовляти її потрібно із світлими
помислами, чистою душею.
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу.
1.
Зупинка
«Світ легенд».
То ж вирушаємо
в подорож. Слово вчителя.
Витоки писанки сягають
дохристиянських часів, коли на території сучасної України проживали люди із
землеробською основою культури Трипілля. Чому ж вони обрали саме яйце для
оздоблення?
Яйце було завжди загадкою для
людини: неживе, воно давало початок новому життю.
У стародавніх слов’ян яйце було
символом початку всесвіту. За давніми уявленнями, світ подібний до великого
яйця, у якому шкарлупка – це вода, жовток – поверхня землі. Тому яйце - символ самого життя, уособлення чарівної сили
добра.
Існує багато легенд про писанки, послухаємо деякі з
них.
На Полтавщині є легенда, за якою писанки писала
Мати Божа ще тоді, як Ісус маленький
був: «дитина дуже тішилась тими цяцьками». Коли розпо-чався над Христом суд,
матір Божа пішла до Пілата і, щоб задобрити його, принесла в дарунок
розмальовані з великим мистецтвом яйця. Вона поклала їх у свій фартух і, коли
впала перед Пілатом долі, прохаючи про Сина, яйця викотилися з фартуха і
покотилися по всьому світу…З того часу вони слугу-ють нам спогадом про
страждання Христові, Його Воскресіння.
А на Київщині оповідають, що коли
Ісус Христос ходив зі святим Петром по землі, то в якомусь селі, побачивши
Христа, ті, хто не приймав його вчення, почали камінням та грудками шпурляти в
Нього. І, як торкнеться камінь Ісусової одежі, зробиться з нього писанка, а як
торкнеться грудка, то перетвориться на крашанку. Святий Петро позбирав усе те.
А пізніше людям роздав. З того часу й пішов звичай готувати писанки та крашанки
на Великдень.
2.
Зупинка «Види
писанок»
Помандруємо
далі і зупинимось на наступній зупинці «Види писанок».
І зараз проведемо гру: я зачитую
яким способом виготовлені писанки, ви
називаєте вид.
1.
Яйця,
пофарбовані одним кольором – крашанки.
2.
На поверхню
яйця розтопленим воском за допомогою писачка наносять орнамент – писанки.
3.
На пофарбованій
одним тоном поверхні гострим предметом видряпують узор – дряпанка.
4.
Яйце
розмальовують фарбами за допомогою пензлика – мальованка.
5.
На яйце
краплями воску наносять візерунок іншого кольору чи кольорів – крапанка.
Молодці! І вирушаємо до наступної зупинки.
3.
«Символізм
писанок».
Діти, зверніть увагу на дошку. Ми
бачимо зображення символів – оберегів, які наносилися на поверхні писанки.
(коментування таблиць).
Кольори теж
мали магічне значення, а яке саме – допоможіть мені ви.
З чим асоціюються у вас кольори:
-
Білий колір –
чистота. Цей колір є символом вирію, де перебувають душі. Якщо на писанках
білим зображено символи або лінії, то означало безгрішне життя.
-
Жовтий колір –
означав достигле зерно, достаток, врожай. То колір сонця. Жовтий колір оберігав
від злих сил. То також колір багатства.
-
Червоний -
радість, життя, любов.
-
Блакитний
- небо, повітря, вода, здоров’я. це
колір небесної божественності. На писанках це символ насичення.
-
Зелений – колір
весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.
-
Коричневий –
позначав матір і землю.
-
Чорний-Пошанування
померлих, охорона від злих сил.
4.
«Магічний
оберіг».
Діти, я давала вам додому
завдання запитати в бабусь, яку чудодійну силу має писанка? (відповіді дітей)
-
схована під
стрічку писанка оберігала житло від пожежі;
-
закопана під
поріг хати, вона охороняла від злих духів;
-
захована у хаті
між мисниками, допомагала у веденні господарства, оберігала рід від всякої
напасті;
-
дівчата
вмивалися водою, в якій лежала писанка, щоб бути привабливими;
-
знахарки
використовували писанки для лікування всіляких недуг.
Слово вчителя. - Та найбільше
народ вірив у те, що людина, яка потримала в руках крашанку чи писанку не зможе
чинити зло.
5.
Зупинка
«Екскурсія до музею «Писанка»
(перегляд слайдів)
Розповідь учителя.
Єдиний у світі музей писанкового розпису знаходиться у місті Коломия
Івано-Франківської області. Музей збудовано у 2000 році. Він має приміщення у
формі писанки, висотою 14 метрів в діаметрі 10 метрів. Зараз музей володіє
колекцією понад 6000 писанок з більшості областей України, а також з інших країн: Пакистану, Шрі-Ланки,
Польщі, Чехії, Канади, Франції, Індії.
ІІІ. Практична
діяльність учнів
6.
Зупинка
«Майстер-клас. Писанка - крапанка»
При
розписуванні писанки існують такі етапи роботи.
1.
Біле яйце
обмити содовим або солоним розчином, просвердлити з обох боків дірочки та видути вміст яйця.
2.
Заліпити отвори
у яйці та обезжирити його в оцтовому
розчині.
3.
Нанести малюнок
простим олівцем.
4.
Замалювати
узори, лінії або нанести крапочки
воском.
5.
Фарбувати яйце,
починаючи із найсвітлішого кольору, жовтого або оранжевого, знову нанести
малюнок або крапочки і знову фарбувати і так до чорного кольору.
6.
Зняти віск за
допомогою свічки.
І розпочали ми практичну роботу з запалювання вогню (звучить музика).
Вогонь є обов’язковою складовою при написанні писанки, творінням Бога
Сонця. Через вогонь на писанку переносили тепло і світло Сонця його на-зивали
«живим вогнем».
Бджолиний віск був обов’язковим компонентом при розписі яйця. Адже бджолу
називають святою, «божою мурашкою», що носить свій віск від самого Сонця. За
переказами , писанки-це зірки, народжені Богородицею – Бджолою.
(Техніка безпеки при роботі з
свічкою)
Тож починаємо працювати: писанку можна розписувати спеціальним інструментом
- писачком, а крапанки ми будемо виготовляти за допомогою писачків - цвяшків.
-
візьмемо
писачки, нагріємо їх над «живим вогнем»;
-
вмочимо у віск;
-
притулимо до
писанки-крапанки;
-
кожен повинен з
крапочок створити символ - оберіг;
-
фарбуємо
світлим кольором, обережно витираємо, промокаючи поверхню яйця;
-
наносимо знову
цяточки,які хочемо залишити жовтими і фарбуємо в червоний колір і так до
чорного;
-
збоку від вогню
обпалюємо нанесений на яйце віск та обтираємо виріб серветкою.
Узори можна
малювати геометричні, рослинні, симетричні і асиметричні, але лише за допомогою
крапочок.
(Розповідь вчителя про легенди
під супровід музики). Іще одна легенда говорить про те, що жила в одному селі
бідна жінка. І було в неї 12 синів, які
тяжко хворіли і один за одним помирали. І врешті залишився один син. Молилася
щиро мати, просила Божої ласки та допомоги. І ось приснився їй ангел. Він
сказав, що врятує сина, коли жінка допоможе йому боротися зі злом.
Прокинувшись, вона побачила на столі
курячі яйця. Зробила писанок, заварила трави, розтопила віск і стала
виводити узор за узором. Гарні виходили писанки, із символічними знаками добра.
Жінка роздавала їх людям, як символ людяності, добра, милосердя. Адже людина,
яка хоч раз у житті потримала в руках писанку, уже ніколи не зможе зробити
нікому зла.
Коли Ісуса розіп'яли на хресті,
краплі крові падали на землю і ставали твердими, як каміння. Гарячі сльози
Богоматері, котра плакала біля підніжжя Хреста, упали на червоно - кроваві яйця
і залишили на них сліди у формі узорів та крапельок сліз. Тому і вимальовують
крапочки на писанках, подібні до сліз Богоматері.
IV. Підсумок уроку.
Діти, наш урок підходить до
завершення. Якщо хтось і не встиг завершити роботу, вдома це зробить, адже ця
робота потребує багато часу і зусиль.
І я хочу почути від вас ваші враження від уроку (
метод «Мікрофон»)
-
Мене вразило;
-
Я запам'ятав;
-
Мене здивувало;
-
Мені
сподобалось;
-
Я дізналась.
Який зміст ви вклали в свою писанку?
Тож ви молодці, працювали дружно,
злагоджено і отримали всі оцінку 11.
І я хочу, щоб мистецтво писанкарства
відроджувалося, з кожним роком, ви удосконалювали свої вміння і щоб наше
шкільне писанкове дерево, створене декілька років тому, розквітало з року в рік і поповнювалося
новими гарними писанками. І хочу вам побажати:
Ростіть, цвітіть. Навчайтесь,
діти,
Вважать добро, людей любити,
Поглянувши на Божий світ,
Твердіть ви ще один привіт,
Щоб рівно йшла життя дорога.
Хай душі всіх звеличать Бога.
А ви візьміть в долоньки писанку
Ось держу я писанку у долоньці
А вона всміхається, наче сонце
Хай розквітне писанка Великодня
І приносить щастя всім і
здоров'я.
І за українським звичаєм
подаруймо писанки - крапанки нашим гостям на щастя, на здоров'я, на добро.
Немає коментарів:
Дописати коментар