Урок образотворчого мистецтва 6 клас

Урок   образотворчого мистецтва   6 клас
Тема:                      Возродися, писанко,
                                Воістину возродися.
                            Виготовлення писанки-крапанки.
Мета:                                                                                                                        1. Ознайомити дітей з традицією писанкарства, запалити в душі                   учнів вогник  цікавості, який допоможе духовно збагатитися; викликати інтерес до культури   українського народу; навчитися виготовляти писанку-крапанку за допомогою воску;
 2. Розвивати художні та творчі здібності учнів.
 3. Виховувати любов і пошану до традицій свого народу.
Тип уроку: урок-мандрівка
Обладнання: зоровий ряд: зразки виготовлених писанок учнями - писанкове дерево, таблиці-схеми символів-оберегів писанок; малюнок із зображенням зупинок (у вигляді дерева життя);
музичний ряд – твори Вівальді «Весна», Чайковського «Вальс квітів»;
відеоряд – презентація «Музей писанки в Коломиї».
Епіграфуроку:    Писанка – храм душі, в який народ вписує у віщих знаках
                                      своє життя, свій дух, свою красу.
                                                                                      Олесь Шевченко
Хід уроку
І.  Організаційна частина
ІІ. Активізація уваги учнів. Оголошення теми та завдання уроку.
Доброго дня, дорогі діти. Мені б дуже хотілося, щоб ми сьогодні на уроці відійшли від буденності і поринули у світ духовності. Щоб всі ви збагнули, як важливо повернутися до витоків культури нашого народу. Адже не хлібом єдиним живе людина, нам всім треба дбати про чистоту душі і помислів, тому сьогодні відкриємо для себе таїнство писанки. І епіграфом нашого уроку є рядки Олеся Шевченка.
І темою уроку «Возродися, писанко, Воїстину розродися. Виготовлення писанки-крапанки».
А мету допоможете поставити перед собою мені ви (діти формулюють мету).
З початком великого посту мати садила своїх дітей за великим столом, одягнутих у вишиванки – святковий український одяг, розповідала про писанки і вчила дітей їх виготовляти.
Давайте уявимо, що ви – мої дітки, а я ваша мама. І ми сьогодні разом помандруємо до країни Писанка.
Я пропоную вам взятися за руки, щоб заспокоїтися, урівноважитися, зосередитися, передати добрий настрій один одному, без гніву і зла розпочати свою роботу, адже говорити про писанку і виготовляти її потрібно із  світлими помислами, чистою душею.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Зупинка «Світ  легенд».
То ж вирушаємо в подорож. Слово вчителя.
Витоки писанки сягають дохристиянських часів, коли на території сучасної України проживали люди із землеробською основою культури Трипілля. Чому ж вони обрали саме яйце для оздоблення?
Яйце було завжди загадкою для людини: неживе, воно давало початок новому життю.
У стародавніх слов’ян яйце було символом початку всесвіту. За давніми уявленнями, світ подібний до великого яйця, у якому шкарлупка – це вода, жовток – поверхня землі. Тому яйце -  символ самого життя, уособлення чарівної сили добра.
Існує багато легенд про писанки, послухаємо деякі з них.
На  Полтавщині є легенда, за якою писанки писала Мати Божа ще тоді, як Ісус  маленький був: «дитина дуже тішилась тими цяцьками». Коли розпо-чався над Христом суд, матір Божа пішла до Пілата і, щоб задобрити його, принесла в дарунок розмальовані з великим мистецтвом яйця. Вона поклала їх у свій фартух і, коли впала перед Пілатом долі, прохаючи про Сина, яйця викотилися з фартуха і покотилися по всьому світу…З того часу вони слугу-ють нам спогадом про страждання Христові, Його Воскресіння.
А на Київщині оповідають, що коли Ісус Христос ходив зі святим Петром по землі, то в якомусь селі, побачивши Христа, ті, хто не приймав його вчення, почали камінням та грудками шпурляти в Нього. І, як торкнеться камінь Ісусової одежі, зробиться з нього писанка, а як торкнеться грудка, то перетвориться на крашанку. Святий Петро позбирав усе те. А пізніше людям роздав. З того часу й пішов звичай готувати писанки та крашанки на Великдень.
2.     Зупинка «Види писанок»
Помандруємо далі і зупинимось на наступній зупинці «Види писанок».
І зараз проведемо гру: я зачитую яким способом виготовлені писанки,  ви називаєте вид.
1.     Яйця, пофарбовані одним кольором – крашанки.
2.     На поверхню яйця розтопленим воском за допомогою писачка наносять орнамент – писанки.
3.     На пофарбованій одним тоном поверхні гострим предметом видряпують узор – дряпанка.
4.     Яйце розмальовують фарбами за допомогою пензлика – мальованка.
5.     На яйце краплями воску наносять візерунок іншого кольору чи кольорів – крапанка.
Молодці! І вирушаємо до наступної зупинки.
3.     «Символізм писанок».
Діти, зверніть увагу на дошку. Ми бачимо зображення символів – оберегів, які наносилися на поверхні писанки. (коментування таблиць).
Кольори теж мали магічне значення, а яке саме – допоможіть мені ви.
З чим асоціюються у вас кольори:
-           Білий колір – чистота. Цей колір є символом вирію, де перебувають душі. Якщо на писанках білим зображено символи або лінії, то означало безгрішне життя.
-           Жовтий колір – означав достигле зерно, достаток, врожай. То колір сонця. Жовтий колір оберігав від злих сил. То також колір багатства.
-           Червоний - радість, життя, любов.
-           Блакитний -  небо, повітря, вода, здоров’я. це колір небесної божественності. На писанках це символ насичення.
-           Зелений – колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.
-           Коричневий – позначав матір і землю.
-           Чорний-Пошанування померлих, охорона від злих сил.
4.     «Магічний оберіг».
Діти, я давала вам додому завдання запитати в бабусь, яку чудодійну силу має писанка? (відповіді дітей)
-         схована під стрічку писанка оберігала житло від пожежі;
-         закопана під поріг хати, вона охороняла від злих духів;
-         захована у хаті між мисниками, допомагала у веденні господарства, оберігала рід від всякої напасті;
-         дівчата вмивалися водою, в якій лежала писанка, щоб бути привабливими;
-         знахарки використовували писанки для лікування всіляких недуг.
Слово вчителя. - Та найбільше народ вірив у те, що людина, яка потримала в руках крашанку чи писанку не зможе чинити зло.
5.     Зупинка «Екскурсія до музею «Писанка»
(перегляд слайдів)
Розповідь учителя.
Єдиний у світі музей писанкового розпису знаходиться у місті Коломия Івано-Франківської області. Музей збудовано у 2000 році. Він має приміщення у формі писанки, висотою 14 метрів в діаметрі 10 метрів. Зараз музей володіє колекцією понад 6000 писанок з більшості областей України,  а також з інших країн: Пакистану, Шрі-Ланки, Польщі, Чехії, Канади, Франції, Індії.
ІІІ. Практична діяльність учнів
6.     Зупинка «Майстер-клас. Писанка - крапанка»
При розписуванні писанки існують такі етапи роботи.
1.     Біле яйце обмити содовим або солоним розчином, просвердлити  з обох боків дірочки та видути вміст  яйця.
2.     Заліпити отвори у яйці та обезжирити його в оцтовому  розчині.
3.     Нанести малюнок простим олівцем.
4.     Замалювати узори, лінії або нанести  крапочки воском.
5.     Фарбувати яйце, починаючи із найсвітлішого кольору, жовтого або оранжевого, знову нанести малюнок або крапочки і знову фарбувати і так до чорного кольору.
6.     Зняти віск за допомогою свічки.
І розпочали ми практичну роботу з запалювання вогню (звучить музика).
Вогонь є обов’язковою складовою при написанні писанки, творінням Бога Сонця. Через вогонь на писанку переносили тепло і світло Сонця його на-зивали «живим вогнем».
Бджолиний віск був обов’язковим компонентом при розписі яйця. Адже бджолу називають святою, «божою мурашкою», що носить свій віск від самого Сонця. За переказами , писанки-це зірки, народжені Богородицею – Бджолою.
(Техніка  безпеки при роботі з свічкою)
Тож починаємо працювати: писанку можна розписувати спеціальним інструментом - писачком, а крапанки ми будемо виготовляти за допомогою писачків - цвяшків.
-         візьмемо писачки, нагріємо їх над «живим вогнем»;
-         вмочимо у віск;
-         притулимо до писанки-крапанки;
-         кожен повинен з крапочок створити  символ - оберіг;
-         фарбуємо світлим кольором, обережно витираємо, промокаючи поверхню яйця;
-         наносимо знову цяточки,які хочемо залишити жовтими і фарбуємо в червоний колір і так до чорного;
-         збоку від вогню обпалюємо нанесений на яйце віск та обтираємо виріб серветкою.
Узори можна малювати геометричні, рослинні, симетричні і асиметричні, але лише за допомогою крапочок.
(Розповідь вчителя про легенди під супровід музики). Іще одна легенда говорить про те, що жила в одному селі бідна жінка.  І було в неї 12 синів, які тяжко хворіли і один за одним помирали. І врешті залишився один син. Молилася щиро мати, просила Божої ласки та допомоги. І ось приснився їй ангел. Він сказав, що врятує сина, коли жінка допоможе йому боротися зі злом. Прокинувшись, вона побачила на столі  курячі яйця. Зробила писанок, заварила трави, розтопила віск і стала виводити узор за узором. Гарні виходили писанки, із символічними знаками добра. Жінка роздавала їх людям, як символ людяності, добра, милосердя. Адже людина, яка хоч раз у житті потримала в руках писанку, уже ніколи не зможе зробити нікому зла.
Коли Ісуса розіп'яли на хресті, краплі крові падали на землю і ставали твердими, як каміння. Гарячі сльози Богоматері, котра плакала біля підніжжя Хреста, упали на червоно - кроваві яйця і залишили на них сліди у формі узорів та крапельок сліз. Тому і вимальовують крапочки на писанках, подібні до сліз Богоматері.
IV. Підсумок  уроку.
Діти, наш урок підходить до завершення. Якщо хтось і не встиг завершити роботу, вдома це зробить, адже ця робота потребує багато часу і зусиль.
І я  хочу почути від вас ваші враження від уроку ( метод «Мікрофон»)
-         Мене вразило;
-         Я запам'ятав;
-         Мене здивувало;
-         Мені сподобалось;
-         Я дізналась.
Який зміст ви вклали в свою  писанку?
Тож ви молодці, працювали дружно, злагоджено і отримали всі оцінку 11.
І я хочу, щоб  мистецтво писанкарства відроджувалося, з кожним роком, ви удосконалювали свої вміння і щоб наше шкільне писанкове дерево, створене декілька років тому,  розквітало з року в рік і поповнювалося новими гарними писанками. І хочу вам побажати:
Ростіть, цвітіть. Навчайтесь, діти,
Вважать добро, людей любити,
Поглянувши на Божий світ,
Твердіть ви ще один привіт,
Щоб рівно йшла життя дорога.
Хай душі всіх звеличать Бога.
А ви візьміть в долоньки писанку
Ось держу я писанку у долоньці
А вона всміхається, наче сонце
Хай розквітне писанка Великодня
І приносить щастя всім і здоров'я.

І за українським звичаєм подаруймо писанки - крапанки нашим гостям на щастя, на здоров'я, на добро.

Немає коментарів:

Дописати коментар